14 bin bilim insanından yeni bir uyarı: ‘İklim değişiyor, tedbir alınmalı’

Hafta sonu iki gün üst üste Karasu’da yaşanan fırtına ve aşırı yağışlar, bazı bahçelerde fındığın dökülmesine yol açtı. Bilim insanları dünya ikliminin değişmekte olduğuna işaret ederek acilen tedbir alınmasını istediler.

14 bin bilim insanından yeni bir uyarı: ‘İklim değişiyor, tedbir alınmalı’

Herkese Bilim ve Teknoloji dergisinin son sayısında konuya ilişkin önemli bir haber yer aldı. Özlem Yüzüak imzalı haber, 14 bin bilim insanının imzasını taşıyan bildirideki uyarılara dikkat çekiyor.

Haber şöyle:

İklim değişikliğinin etkilerini hepimiz yaşıyoruz. Adı üzerinde, tam bir ‘iklim krizi' içindeyiz. Ancak görmezden geliyoruz. Dünyanın çeşitli ülkelerinden 14 bin bilim insanı bir bildiriye imza atarak 'mevcut iklim krizimizi görmezden gelmek, büyük acılara ve felaketlere yol açabilir uyarısında bulundular.

31 NEDEN

BioScience bilimsel dergisinde yayınlanan makale 2019 yılında küresel bir "iklim acil durumu" ilan eden ve Dünya’nın yaşamsal belirtilerini sera gazı emisyonları da dahil olmak üzere 31 değişkene dayalı olarak değerlendiren bildirinin güncellenmiş hali. 31 değişken arasında; yüzey sıcaklığı değişiklikleri, buzul buz kütlesi kaybı, Amazon yağmur ormanları kaybı, artı küresel gayri safi yurtiçi hasıla (GSYİH) ve fosil yakıt sübvansiyonları gibi çeşitli sosyal faktörler bulunuyor.

SON İKİ YILDA KÖTÜLEŞTİ

Yeni makalenin yazarları, Dünya’nın yaşamsal değerlerinin yalnızca son iki yılda kötüleştiğini ve raporun 31 kategorisinden 18'inin tüm zamanların yeni rekorlan en yüksek veya en düşük seviyelerini gösterdiğini yazdı. Rapora göre, bir yandan sera gazı emisyonları tüm zamanların en yüksek seviyesindeyken öte yandan buzul buz kalınlığı 71 yıllık kayıtların en düşük seviyesinde. Dünyada hiç olmadığı kadar zengin (küresel GSYİH verilerine dayanarak), gökyüzü ise her zamankinden daha kirli (atmosferdeki karbondioksit, metan ve azot oksit konsantrasyonları bağlamında).

Bilim insanları “COVID-19 pandemisinin İlk döneminde, ulaşım ve tüketimdeki muazzam ölçüdeki düşüşler bile fayda etmedi. Dönüşümsel sistem değişiklikleri son derece gerekli. Ve bunların siyaset üstü olmaları şart” uyarısında bulundular.

ÜÇLÜ EYLEM PLANI

Bilim insanlarına göre gezegenimizin gelecekteki yaşana bilirliği acil, büyük ölçekli eyleme bağlı. Bunun için de üç yönlü bir politika yaklaşımı öneriliyor:

•Emisyonları azaltmak için “önemli" bir küresel karbon fiyatı uygulamak;

•Fosil yakıtların aşamalı olarak kaldırılması ve sonunda yasaklanması

•Ormanlar ve sulak alanlar gibi karbon açısından zengin ekosistemleri restore etmek ve korumak.

Güncelleme Tarihi: 10 Ağustos 2021, 11:59